در بررسی سینمای ایران گاهی به فیلمهای آلترناتیو برخورد میکنیم که سعی میکنند در عین بکر بودن مضمون، ورودی تازه داشته باشند به مباحث علمی و فیلم سینمایی «سرآغاز» از جمله چنین آثاری است.
سینماایدهآل/سالومه موحد: در بررسی سینمای ایران گاهی به فیلمهای آلترناتیو برخورد میکنیم که سعی میکنند در عین بکر بودن مضمون، ورودی تازه داشته باشند به مباحث علمی و فیلم سینمایی «سرآغاز» از جمله چنین آثاری است.
فیلم «سرآغاز» با زبان سخت سخن نمی گوید و اتفاقا راحت و روان ولی قدری با انقباض ساختاری، حرف خود را بیان و طرح مساله میکند و میخواهد پاسخی دهد بر این پرسش که اگر حتی متافیزیک ترین تجربیات در دسترس بود باز هم میشد اخلاق را فاکتور گرفت.
فیلم سینمایی «سرآغاز» را جوانی نوجو به نام سعید حسینی ساخته و همین که خواسته راه نو برود، خوب است و شانس این جوان آن بوده که هم شهاب کاظمی مدیرعامل گلرنگ رسانه را به عنوان تهیه کننده داشته و هم حامد مظفری ژورنالیست و منتقد صریحاللهجه سینما و تلویزیون که فردی مخالف ساختارهای دمده است را به عنوان جانشین تهیهکننده در «سرآغاز» داشته است.
شهاب کاظمی را قبل از این آن قدر در کارهای متنوع دیده ایم که واقعا چندان عجیب نبود که حالا تهیه کننده فیلم «سرآغاز» باشد با داستانی کاملا روزآمد درباره تردیدهای علمی روزگار ما. شهاب کاظمی زمانی در تیم تولید کمدی «هزار پا» بود، زمانی در تولید سریال هارور «احضار»، یک بار او را پشت تولید فیلمهای مستند فوتبالی خوبی مثل «آبی به رنگ آسمان» و «من ناصر حجازی هستم» دیدیم و یک بار در کار تولید رئالیتیشوی جذاب «قاب سینما». شهاب کاظمی در «سرآغاز» به سمت تبیین این فرضیه رفته که برای کشف درستی علم لازم نیست حتما مدام تجربه ای تازه کنیم و گاهی با قدری تامل در همان اتفاقات روزمره هم میتوان چیدمانی از علم حاکم بر وقایع را درک کنیم.
در فیلم «سرآغاز» نیمه ای از داستان را در هزارتویی هستیم که گاهی خروج از آن از هزارتوی فیلم «درخشش"» استنلی کوبریک هم دشوارتر میگردد و گاهی و در شرح و بسط معضلات انسانی آن قدر سادگی می بینیم که انگار سرگرم تماشای «آمریکن پای» هستیم. این ممزوج نمودن حال و هواهای مختلف ولی همریشه به خوبی مخاطب را به دالان انتهایی هدایت میکند.
در سالهای اخیر و به خصوص بعد از تولید و اکران فیلم «اوپنهایمر» جریانی ضد علم راه افتاده که سعی دارد همه چیز را دروغ و به گلوبالیسم نسبت دهد. فایده تردید وارد کردن رسیدن به کشف و شهود و نتیجه گیری نهایی است. تحصیلات حامد مظفری -جانشین تهیه کننده فیلم «سرآغاز»- در مهندسی مکانیک سیالات که از شاخه های جذاب ولی سختفهم علم فیزیک است باعث شده جنس روایت در «سرآغاز» در عین آن بهره گیری از قوانین و تئوری های فعلی فیزیکی، کیفیت علمی لازم را داشته باشد. تسلط حامد مظفری بر تئوری نسبیت انیشتین باعث شده آن فهم عامه پسند از نسبی گرایی خیلی خوب در ترکیب با درک تخصصی و علمی این مفهوم قرار گیرد و مخاطب در نهایت و پس از پایان «سرآغاز» به این باور برسد که مهم نیست چقدر علم در زندگی طبیعی رخنه کرده، مهم آن است که آدمی درک شخصی خود را در امتداد تجربیات قبلی بشری قرار داده و درنهایت «نسبتا» از زندگی لذت ببرد.
لذت از زندگی مفهومی است که در دوره هایی توسط برخی چپزدگان نفی شد ولی درنهایت و با برملا شدن اسرار خلوت چپ زدگان که اتفاقا درون خود به شدت آلوده مظاهر لذت بخش دنیوی بودند، سبب ساز این شد که حتی در جریان موسوم به روشنفکری هم خللی وافر پدید آید و مردمان درک کنند کلا چپ و راست فقط یک بازی است برای تحمیق توده ها و چه بهتر که آدمیان در عین روزآمد بودن به ریشه های سنتی زندگی خود رجوع کنند.
اگر می بینیم در سالهای اخیر مردمان بسیار علاقه به مایه های نوستالژی و آن دورهمی در خانه های قمر خانمی پیدا کرده اند و در سفره خانه های سنتی وقت میگذرانند دقیقا به دلیل آن است که فهمیده اند در پس شعارهای ضد زندگی طبیعی فقط فریب قرار داشته و چه خوب است که در فیلم «سرآغاز» به خوبی روند روایت درجهت مفهوم اتصال به زندگی طبیعی و عادی پیش میرود.
«سرآغاز» میگوید اینکه بمب اتم وجود دارد یا نه و اینکه اوپنهایمر واقعا وجود داشته یا محصول تخیل است، مهم نیست. مهم آن است که به زندگی بچسبیم و یادمان نرود گاهی همین لذت های خرد و ارتباطات دوستانه انسانی است که باعث لذت همنوع شده و درنهایت جهانی بهتر رقم میزند.
گفتنی است فیلم «سرآغاز» با تمرکز بر موضوعات علمی و روانشناختی، در تلاش است تا درک بهتری از پیچیدگیهای ذهن انسانی ارائه دهد. این فیلم که جزو آثار مخاطبپسند گروه سینمایی هنروتجربه است در برنامه اکران آنلاین هم قرار دارد.
عوامل فیلم «سرآغاز» عبارتند از: تهیهکننده: شهاب کاظمی، کارگردان: سعید حسینی، جانشین تهیهکننده: حامد مظفری، مجریان طرح: مهرداد سلیمانی و میلاد معتمدی، مدیر تصویربرداری: محمد ثریا، مدیر برنامه ریزی: مرتضی کوه مسکن، مدیر صدابرداری: حسن بلالی، موسیقی: رستار اوجی، مدیر تولید: رضا خوشنود، جلوه های ویژه و کامپوزیت: استودیو جلوه، طراح صحنه و لباس: محبوبه سلطانی، طراح چهره پردازی: امیرحسین غفاری، بازیگردان: سعید ولی زاده، منشی صحنه: ملیحه کوروش زاده، مدیر روابط عمومی: اسما حسنی، دستیار یک و برنامه ریز: علیرضا سنایی، تدوین: حمید ملیحی، بازیگران: سجاد محبی، سمانه پرتوی، مهشید شریفی، مریم کیانی زاده و... https://cinemaideal.ir/vdcg.39trak9tqpr4a.html