نامه نعمت الله و تقاضا برای نمایش تک سانس فیلمش در سالنی کوچک، اتفاق تلخ و گزنده ای است که تماشاگران سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
بهمن ماه ۱۳۸۲ و در جشنواره ای که بزرگان سینما همچون: مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی با تازه ترین فیلم خود حضور پیدا کرده بودند، اولین فیلم فیلمسازی جوان که خود زمانی دستیار کیمیایی بوده به شدت مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. فیلمی در قالب ملودرام اجتماعی به نام بوتیک ساخته حمید نعمت الله که یادآور سینمای خیابانی پیش از انقلاب بوده و شخصیت هایش از دل جامعه ابتدای دهه هشتاد ایران بیرون آمده بود.
بوتیک به مرور و در گذر زمان برخلاف بسیاری از نمونه های مشابه اش، رنگ نباخته و به یک فیلم کالت درست و حسابی تبدیل شد. فیلم محبوب نسل های بعدی که تلخی آشکار و پنهان آن را دوست داشته و برای پایان غم انگیز اتی و جهانگیر دل می سوزاندند.
نعمت الله در سال های بعد به خوبی جای پایش را در سینمای ایران محکم کرده و قصه گو بودن را به شناسنامه آثارش تبدیل کرد و در عین حال خود را محدود به یک ژانر مشخص نکرد. بی پولی یکی دیگر از آثار درخشان کارنامه اوست که وجوه کمدی پررنگی داشته و شوخی های فوق العاده نیز در آن به چشم می خورد. زوج لیلا حاتمی و بهرام رادان هم با هدایت دقیق نعمت الله عالی از آب درآمده و جزو شاخص ترین نقش آفرینی های کارنامه مفصل این دو به حساب می آید.
او در شعله ور دوربین اش را به منطقه سیستان و بلوچستان برده و قصه جذاب و پرکشش اش را با استفاده از اتمسفر خاص این منطقه به تصویر کشیده است. فیلمی با تم حسادت و بازی خیره کننده امین حیایی در نقشی که مشابه آن را در کارنامه عریض و طویل اش ندارد. نعمت الله در فواصل میان ساخت آثار سینمایی اش سری هم به تلویزیون زده و دو سه تله فیلم آبرومند و یک سریال ماندگار به نام وضعیت سفید را ساخت. او در تمامی این آثار فیلمنامه نویس ثابتی به نام هادی مقدم دوست را کنار دست خود داشت که نقشی غیر قابل انکار در کیفیت آثار نعمت الله داشته است.
وضعیت سفید روایتی شیرین از روزهای تلخ موشکباران تهران در اسفندماه ۱۳۶۶ است. با شخصیت های متعددی که هر کدام گوشه ای از قصه را به دندان گرفته و پیش می برند. نعمت الله در دکوپاژ فیلمنامه وضعیت سفید از روال همیشگی در قاب کوچک فاصله گرفته و اغلب سکانس های آن چند لایه دارد. انتخاب بازیگران نیز دیگر نقطه قوت نعمت الله در این سریال به حساب می آید که وضعیت سفید را به سریالی محبوب و پربیننده حتی در بازپخش هایش تبدیل کرده است.
حال این فیلمساز ۵۷ ساله که آثار قابل اعتنای دیگری همچون: آرایش غلیظ و رگ خواب را هم در کارنامه خود دارد، آخرین ساخته اش قاتل و وحشی به مشکل خورده است. آن هم از پنج سال پیش به این طرف که روال کاری نعمت الله را به هم ریخته و هر سال هم برای شرکت در جشنواره فیلم فجر فرم پر می کند و البته پذیرفته نمی شود! نامه نعمت الله و تقاضا برای نمایش تک سانس فیلمش در سالنی کوچک، اتفاق تلخ و گزنده ای است که تماشاگران سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داده است. خواسته ای کوچک از فیلمساز با استعدادی که می تواند مورد توجه سازمان سینمایی و مدیر جدید آن قرارگیرد.