۰
plusresetminus
یادداشتی درباره «ترک عمیق»

کاریکاتوری از سایکودرام!

«ترک عمیق» نخستین ساخته آرمان زرین کوب که در روز دوم جشنواره در سالن همایش های برج میلاد روی پرده رفت، در رده سایکودرام قرار می گیرد.
کاریکاتوری از سایکودرام!
روان انسان به واسطه پیچیدگی های فوق العاده اش، منبعی غنی برای هنرهای نمایشی به ویژه سینما به حساب می آید. چرا که به واسطه این پیچیدگی ها می توان به درون شخصیت های مختلف نقب زده و قصه های متفاوتی را خلق کرد. همان چیزی که در سینمای جهان اتفاق افتاده و برخی از بهترین فیلم های تاریخ آن را درام های روان شناسانه تشکیل می دهند. در سینمای ایران نیز به اندک نمونه هایی در این باب برخورد می کنیم که در قیاس با حجم تولیدات سینمای ایران ناچیز به نظر می رسند. (ترک عمیق) نخستین ساخته آرمان زرین کوب که در روز دوم جشنواره در سالن همایش های برج میلاد روی پرده رفت، در رده سایکودرام قرار می گیرد. فیلمی با محوریت زن و شوهری مسن به نام های محمود و فخری که در آپارتمانی کهنه زندگی می کنند. ده دقیقه اول ترک عمیق، خوب و امیدوارکننده از کار درآمده و نوید قصه ای متکی بر عناصر کلیدی سایکودرام را می دهد. محمود بعد از مدت ها از آسایشگاه روانی مرخص شده و فخری از این موضوع راضی به نظر نمی رسد. علاقه محمود به دزدکی نگاه کردن زن همسایه، کدهایی را درباره او به تماشاگر می دهد که در عین حال تعلیقی هم ایجاد می کند. پرهیز فخری از تنها ماندن با محمود و کلیدها و قفل های متعددی که گوشه و کنار خانه به چشم می خورند، حس کنجکاوی تماشاگر را برمی انگیزاند. پیدا کردن جعبه کفش قدیمی و نامه هایی که دختر برای مادرش فخری نوشته، نقطه عطف مناسبی برای ورود قصه به پرده میانی به نظر می رسد.
 اما هر چه قصه پیش می رود از ظرافت های آن کاسته شده و با یک چرخش ناگهانی از سایکودرام به اثری جنایی تبدیل می شود! با ورود پلیس جوان که به خواهش محمود وارد خانه این زوج می شود، تمام آنچه که نویسنده فیلمنامه و کارگردان ریسده اند پنبه می شود! محمود به یکباره تبدیل به آدم دیگری شده و پرده پایانی کلید می خورد.
ترک عمیق به سندرم پایان بندی در سینمای ایران مبتلا است و برای بستن قصه اش دست و پا می زند و در نهایت هم آب سردی روی پیکر تماشاگران خود می ریزد. در این بین آنچه که فیلم را تا حدودی قابل تحمل کرده، بازی های خوب رضا بابک و گلچهره سجادیه است که درک درستی از نقش های خود داشته و می توانند حتی به سیمرغ بلورین فجر فکر کنند.
ترک عمیق متریال کافی برای یک فیلم سینمایی استاندارد را ندارد و بیش از هر چیز شبیه یک فیلم کوتاه کش آمده به نظر می رسد! https://cinemaideal.ir/vdca.6nyk49n005k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما