۰
plusresetminus
نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با حضور دبیر جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
جزییات «سینماحقیقت» هجدهم تشریح شد
نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با حضور دبیر جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

به گزارش سینماایده آل؛ نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» امروز ۱۱ آذر با حضور محمد حمیدی‌ مقدم دبیر جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزاری شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام‌ فاطمیه و یادبود شهدای غزه و لبنان عنوان کرد: امسال هجدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود و این نوجوان دیگر وارد سن جوانی می‌شود و به بلوغی می‌رسد. امسال ما در جشنواره سعی کردیم یک نگاه تعاملی داشته باشیم از این رو سلایق، نگاه‌ها و فیلمسازان نسل‌های مختلف در جشنواره حضور دارند. مرجعیت جشنواره «سینماحقیقت» با گفتگو و مدارا در سینما بیشتر می‌شود.

وی افزود: امسال نگاه حداکثری برای همکاری با صنوف و نهادهای موثر در تولید فیلم‌ مستند داشتیم.

دبیر جشنواره درباره آمار امسال گفت: در این دوره ۵۳۳ فیلم‌ متقاضی داشتیم که تقریبا مانند سال گذشته است. ۶۵ فیلم‌ برای بخش مسابقه ملی انتخاب شدند؛ ۲۴ فیلم بلند، ۲۱ فیلم‌ نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم کوتاه در جشنواره حضور دارند. در بخش آوینی نیز ۲۶ فیلم داریم که ۹ فیلم آن با بخش ملی مشترک است.

وی درباره آثار بخش غره گفت: بخش مهم جشنواره امسال واکنش صریح ما به مسائل غزه است. صندوق حمایت از ساخت آثار درباره غزه را نیز در اوایل سال گذشته داشتیم و در غرفه مرکز گسترش در جشنواره کن هم توانستیم تعامل خوبی درباره این موضوع داشته باشیم. در بخش خارج از مسابقه نیز ۱۰ فیلم داریم که همه این آثار بسیار مهم هستند. در بخش مسابقه بین‌الملل ما ۲۳۱۴ فیلم‌ متقاضی داشتیم و ۵۹ فیلم‌ انتخاب شدند.

دبیر جشنواره درباره کارگاه‌های آموزشی گفت: امسال بخش عمده کارگاه‌های آموزشی به صنوف سپرده شده است. می‌دانیم که در این سال‌ها بحث هوش مصنوعی در حوزه فیلم‌ مستند نیز وارد شده است براین اساس امسال کارگاهی در این زمینه برگزار خواهیم کرد زیرا در این زمینه احساس خطر می‌شود و شناخت مستندسازان از این فضا یک ضرورت است. ورکشاپ هوش مصنوعی نیز توسط انجمن کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌شود.

وی افزود: بحث قراردادهای حقوقی نیز مساله ای مهمی است که توسط یکی دیگر از صنوف ما برگزار خواهد شد.

حمیدی مقدم با اشاره به حذف اکران آنلاین از جشنواره امسال گفت: در جشنواره امسال نیز موزه سینما در کنار جشنواره است و برخی از فیلم‌ها را اکران می‌کند. همچنین امسال در جشنواره اکران آنلاین‌ نداریم زیرا سال گذشته متوجه شدیم که برخی آثار مهم‌ ما قابلیت پخش آنلاین ندارند.‌ از طرفی متوجه اشتیاق مخاطبان شهرستان‌ها نسبت به تماشای آثار هستیم و آن را به شکل دیگری پاسخ دادیم بدین صورت که در ۳۹ شهر و ۴۰ نقطه از ۱ تا ۳ دی‌ منتخبی از آثار جشنواره در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شود.

وی درباره توجه به خانواده در آثار این دوره گفت: موضوع زیرمتن آثار امسال توجه به خانواده است البته نه به شکل کلیشه ای بلکه این آثار به موضوعاتی مانند شکاف نسل، انقطاع نسلی، معیشت، اقتصاد، ارکان خانواده، نقش پدر، فقدان پدر، معضلات اجتماعی و ... به صورت آسیب‌شناسی می‌پردازند. شاید برخی از فیلم‌ها هم در این زمینه بی‌پروا باشند.

وی درباره تعامل اداره نظارت و ارزشیابی با جشنواره گفت: امسال یکی از دوره های خوب تعامل میان جشنواره و اداره نظارت و ارزشیابی است. شاید یکی دو بار بحث‌هایی برای برخی آثار شکل گرفت اما خوشبختانه تمام‌ فیلم‌های ارائه شده توسط جشنواره امسال به نمایش در می‌آیند.

دبیر جشنواره بیان کرد: در جشنواره امسال از نظر نوع نگاه فیلمسازان فضای متنوعی داریم و مستندهای ما فقط معطوف به مستندهای اجتماعی نیست و آثار متنوعی از جمله محیط‌زیست، ورزشی، قوم شناسی مردم‌شناسی و ... در جشنواره حضور دارند.

وی تاکید کرد: فیلمسازان مستند ما بسیار افراد فرهیخته‌ای هستند و من همواره در این سال‌ها سعی کردم صدای این عزیزان را به وزارت ارشاد و روسای سازمان سینمایی برسانم. باز هم‌ با تمام این‌ تلاش‌ها، سبد حمایتی ما بسیار ناچیز است.

حمیدی مقدم در پاسخ به پرسش که آیا برای پذیرش فیلم‌هایی که با رویکرد و مضمون سیاسی در جشنواره شرکت کرده اند به مشکل برخورده اند، گفت: مانند سال گذشته چالش‌هایی داشتیم ولی نه آنطور که درگیرکننده باشد. برخی آثار جشنواره حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که شاید مسائلی را در حوزه نظارتی به وجود آورند اما با این وجود امسال چالش خاصی نداشتیم‌ و فیلم‌ها با سعه صدر و نگاهی مبتنی بر تحمل آرا و بیان نظرات مختلف بررسی شدند. البته این موضوع را درنظر داشته باشیم که جشنواره توان و بضاعت مشخصی دارد.

وی درباره سهم‌ سینمای مستقل در میان آثار این دوره بیان کرد: از میان ۶۵ فیلم حاضر در جشنواره، ۱۶ فیلم به صورت خصوصی ساخته شده است و حدود ۵۰ فیلم‌ متعلق به ارگان‌ها و نهادهای مختلف است. ما با فقدان کمپانی‌های مستقل در حوزه فیلمسازی مستند مواجه هستیم و باید این مساله را آسیب‌شناسی کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پاسخ به پرسشی درباره آثاری که به مسائل سیاسی و اجتماعی سال‌ ۱۴۰۱ پرداخته‌اند، گفت: ما همواره در جشنواره «سینماحقیقت» سعی کردیم به صورت روشن و شفاف صحبت کنیم. ۲ سالی است که ما فیلم‌ها را در گروه مشاوران انتخاب می‌کنیم و این مساله به ما کمک کرده است که فیلمی مورد قضاوت سلیقه‌ای و گروهی قرار نگیرد. در میان ۵۳۳ فیلمی که به ما رجوع شده، سعی کردیم فیلم‌های اندیشمند و صاحب مساله را انتخاب کنیم. درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ نیز فیلمی داشتیم که احتمالا در بخش اکران ویژه به نمایش در بیاید.

حمیدی مقدم درباره جایزه مردمی این دوره توضیح داد: ️اهدای جایزه مردمی کاملا توسط صنف انجام می‌شود و میزان سنجش و نظارت آن‌ برعهده انجمن صنفی و در حقیقت خانه سینما است و مانند سال گذشته این اتفاق را با همکاری هاشور پیش خواهیم برد.

وی درباره کارگاه‌های جشنواره توضیح داد: ۹۰ درصد ورکشاپ‌های جشنواره رزرو شده است و فیلمسازان حرفه‌ای نیز در این کارگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.‌ ما امسال شأنیت و ارزش خاصی به پیچینگ دادیم و این رویداد را در قالب یک‌ رویداد مستقل به نام پرتاب برگزار کردیم زیرا حس کردیم پیچینگ ذیل هیجان جشنواره گم‌ می‌شود و کمتر به آن توجه می‌کنند.

دبیر رویداد درباره فروش پایین سینمای مستند در گیشه گفت: بحث معضل فروش آثار مستند ریشه‌دار است و فقط مربوط به ایران نیست.‌ البته برخی دوستان گاهی در این حوزه وارد فضای اغراق شوند. ما شرایط اکران را در گروه «هنروتجربه» برای فیلم‌هایی که توان جذب مخاطب دارند، فراهم کردیم. این نکته قابل توجه است که بخش عمده فیلم‌های مستند امکان جذب مخاطب در سینما را ندارند زیرا برای مدیوم سینما و پلتفرم‌ ساخته می‌شوند. برای نمایش این آثار ما باید تعامل خود را با تلویزیون بیشتر کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم چندپارگی در خانواده سینما از بین برود و جامعه سینما به یکپارچگی خود برسد و فیلم‌های بیشتر و متنوعی ساخته شود.

حمیدی‌مقدم درباره کارگاه‌های جشنواره توضیح داد: ۹۰ درصد ورکشاپ‌های جشنواره رزرو شده است و فیلمسازان حرفه‌ای نیز در این کارگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.‌ ما امسال شأنیت و ارزش خاصی به پیچینگ دادیم و این رویداد را در قالب یک‌ رویداد مستقل به نام پرتاب برگزار کردیم زیرا حس کردیم پیچینگ ذیل هیجان جشنواره گم‌ می‌شود و کمتر به آن توجه می‌کنند.

دبیر هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره نسبت دولت‌ها با سینمای مستند و مرکز گسترش عنوان کرد: در دوره آقای انتظامی حمایت‌های ویژه‌ای از مرکز گسترش صورت گرفت. مرکز گسترش یک عقبه و تاریخی دارد و توسط مدیران گذشته خود به ثباتی رسیده است. این عقبه شاید مرکز را از نگاه های سیاسی مبرا می‌کند. در دولت سیزدهم نیز آقای خزاعی بالاترین حمایت‌ها را از ما داشتند. اکنون زود است که دولت جدید را قضاوت کنیم‌ اما با وجود حضور آقای رائد فریدزاده امیدوارم که این‌ نگاه حمایتی بیش از پیش باشد.

وی تاکید کرد: تولیدات مرکز گسترش که امسال به نمایش درمی‌آیند، محصول ۳-۴ سال ریل‌گذاری ما در عرصه مستند است. ما بخش ویژه‌ای برای هوش مصنوعی تدارک ندیده‌ایم، زیرا هنوز به حقیقت تصاویر اعتقاد قاطع داریم. ما بیشتر در حوزه آگاهی نسبت به تصاویر غیرواقعی و سندسازی به عنوان یک نیاز و ضرورت فعالیت می‌کنیم.

حمیدی مقدم عنوان کرد: پیرو بحث عرضه و تقاضا و در راستای ریل‌گذاری جدید مرکز ما با پلتفرم فیلیمو رایزنی کردیم و آثارمان را در این پلتفرم پخش خواهیم کرد.

دببر جشنواره تصریح کرد: امسال فیلم‌های جشنواره بسیار مطالبه‌گر و جسوری داریم. ما مستند می‌سازیم که طرح موضوع کنیم و روی نقاط تاریک جامعه نوری بتابانیم.

وی در پایان متذکر شد: جشنواره «سینماحقیقت» ارتباطی با افراد ندارد و یک ارزش ملی است پس حضور در آن یک ویژگی خاص دارد و ارزش افزوده‌ای برای فیلم‌ها است. https://cinemaideal.ir/vdcg.w9trak9nwpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما