روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازهترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالیترین فیلمهای قرن» توصیف کرد.
.
«قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بختهای اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است.
.
لاراسون مینویسد:همواره شخصیتهای ادبیات کلاسیک به نوعی در آثار فرهادی حضور دارند اما هیچگاه او اینگونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود؛ نقیصهای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خود ویرانی کشیده میشوند.
به نوشته لاراسون عنوان «قهرمان» تنها بیان زندگی یک زندانی بدهکار که سکههایی را به صاحبش بازمیگرداند و چهرهی رسانهای میشود، نیست، بلکه میتوان دریافت که نظرگاه فرهادی در ارتباط با این وجه از اسطوره کلاسیک است.
.
روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان میخواند و میافزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل میکند؛ جامعهای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزشهای خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.
.
لاراسون این فیلم را همچون ضمیمهای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد میکند.
به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پیآمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنهاش یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه میتواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.
لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون و چرای فرهادی میخواند و میافزاید این اثر ترسیم رسانهای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.
.
رادیو و تلویزیون سراسری اسپانیا نیز با تمجید از فیلم قهرمان به نقل از امیر جدیدی که در وایادولید به سر می برد، نوشت:« لذت کار کردن با فرهادی، اقبال بزرگی برای من است، گویی در دانشگاهی در حال فراگیری مستمر درسهایی هستم، نه تنها در زمینه سینما بلکه برای
در این گزارش میآید یکی از جنبههای شگفتآور فیلم فرهادی این است که با تغییر کوچکی در جهت فیلمنامه ما را با هیجان وافر، درگیر سرنوشت شخصيتها میکند و برای این کار نیازی به تعقیب و گریز، انفجار یا ابزارهای نوین سینما ندارد.
روزنامه «وایادولید» نیز از اصغر فرهادی به عنوان یکی از بزرگترین اساتید سینمای قرن بیست و یک نام برده و نوشت: «قهرمان حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نيرنگ است.»
مترجم:احمد طاهری
عکس: امیرحسین شجاعی https://cinemaideal.ir/vdca.yn6k49ne65k14.html
.
«قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بختهای اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است.
.
لاراسون مینویسد:همواره شخصیتهای ادبیات کلاسیک به نوعی در آثار فرهادی حضور دارند اما هیچگاه او اینگونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود؛ نقیصهای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خود ویرانی کشیده میشوند.
به نوشته لاراسون عنوان «قهرمان» تنها بیان زندگی یک زندانی بدهکار که سکههایی را به صاحبش بازمیگرداند و چهرهی رسانهای میشود، نیست، بلکه میتوان دریافت که نظرگاه فرهادی در ارتباط با این وجه از اسطوره کلاسیک است.
.
روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان میخواند و میافزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل میکند؛ جامعهای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزشهای خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.
.
لاراسون این فیلم را همچون ضمیمهای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد میکند.
به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پیآمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنهاش یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه میتواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.
لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون و چرای فرهادی میخواند و میافزاید این اثر ترسیم رسانهای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.
.
رادیو و تلویزیون سراسری اسپانیا نیز با تمجید از فیلم قهرمان به نقل از امیر جدیدی که در وایادولید به سر می برد، نوشت:« لذت کار کردن با فرهادی، اقبال بزرگی برای من است، گویی در دانشگاهی در حال فراگیری مستمر درسهایی هستم، نه تنها در زمینه سینما بلکه برای
در این گزارش میآید یکی از جنبههای شگفتآور فیلم فرهادی این است که با تغییر کوچکی در جهت فیلمنامه ما را با هیجان وافر، درگیر سرنوشت شخصيتها میکند و برای این کار نیازی به تعقیب و گریز، انفجار یا ابزارهای نوین سینما ندارد.
روزنامه «وایادولید» نیز از اصغر فرهادی به عنوان یکی از بزرگترین اساتید سینمای قرن بیست و یک نام برده و نوشت: «قهرمان حکایتی اخلاقی در ارتباط با شرافت، رستگاری و نيرنگ است.»
مترجم:احمد طاهری
عکس: امیرحسین شجاعی https://cinemaideal.ir/vdca.yn6k49ne65k14.html
cinemaideal.ir/vdca.yn6k49ne65k14.html