سینما ایدهآل: اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه ای و از طریق شبکه افق برگزار می شد، برگزیدگان خویش را معرفی کرد.
«تک تیر انداز» ، «یدو» ، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند. برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه ای 75 نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شدند.
«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلی ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی براساس این شاخص سنجیده میشد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و ... می تواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساسا سینما و رسانهای که پیشرفت را رقم می زند، چه سینما و رسانه ایست؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش می شد، دکتر جلال غفاری ، محمد هاشمی ، مهدی ناظمی، محمد حسینی ، به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت ها و زمینه های سینما پیشرفت» ، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم ها تقدیر شد.
مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه(تهیهکننده مصلحت)، حسین دارابی (کارگردان مصلحت)، علی درخشنده ( مجری طرح یدو)، علی غفاری ( کارگردان تک تیر انداز) در این برنامه و اختتامیه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا گردید.
جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را بر عهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت: در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه می خوانند بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملا علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکرد های واقعی رسانه است.
محمد هاشمی، که هم اکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیتهای رسانه ای متعددی داشته، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه های پیشرفت دانست و اظهار داشت: نمونه هایی همچون شهید حبیب پور که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که میتواند به جای سیاه نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه ها به شدت تهی است و به آن ها نمیپردازد. فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمان پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می گذارد.
هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمده ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.
محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه کرد و اضافه کرد که این با سینما واقع گرا هم نمیخواند، زیرا که معنویت گرایی و خداگرایی، از عمیق ترین واقعیت های پدیدار شده جامعه ایران است. حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواند و گفت: دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت های نهفته است که می تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت گردد. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانست که حتما ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. ناظمی گفت: شخصت پردازی و فیلم نامه ، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه ، از ویژگی های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد زیرا فراتر از شعار زدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.
محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت» ، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گره های اجتماعی و ... همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست.
مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه ای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلمنامه قوی و مستند ساخته است.
جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما ، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سال های آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشست ها، محافل و برنامه های رسانه ای متعدد، ادامه خواهد داد.
لازم به ذکر است اسامی شبکه داوران که شامل 75 متفکر، هنرمند و اصحاب رسانه است، در صفحات رسمی جایزه ققنوس آمده است و قابل دسترسی برای مخاطبان است. https://cinemaideal.ir/vdcebp8wijh8x.9bj.html
«تک تیر انداز» ، «یدو» ، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند. برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه ای 75 نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شدند.
«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلی ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی براساس این شاخص سنجیده میشد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و ... می تواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساسا سینما و رسانهای که پیشرفت را رقم می زند، چه سینما و رسانه ایست؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش می شد، دکتر جلال غفاری ، محمد هاشمی ، مهدی ناظمی، محمد حسینی ، به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت ها و زمینه های سینما پیشرفت» ، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم ها تقدیر شد.
مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه(تهیهکننده مصلحت)، حسین دارابی (کارگردان مصلحت)، علی درخشنده ( مجری طرح یدو)، علی غفاری ( کارگردان تک تیر انداز) در این برنامه و اختتامیه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهدا گردید.
جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را بر عهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت: در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه می خوانند بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملا علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکرد های واقعی رسانه است.
محمد هاشمی، که هم اکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارد و پیش از این مسئولیتهای رسانه ای متعددی داشته، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه های پیشرفت دانست و اظهار داشت: نمونه هایی همچون شهید حبیب پور که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که میتواند به جای سیاه نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه ها به شدت تهی است و به آن ها نمیپردازد. فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمان پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می گذارد.
هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمده ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.
محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه کرد و اضافه کرد که این با سینما واقع گرا هم نمیخواند، زیرا که معنویت گرایی و خداگرایی، از عمیق ترین واقعیت های پدیدار شده جامعه ایران است. حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواند و گفت: دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت های نهفته است که می تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت گردد. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانست که حتما ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. ناظمی گفت: شخصت پردازی و فیلم نامه ، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه ، از ویژگی های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد زیرا فراتر از شعار زدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.
محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت» ، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گره های اجتماعی و ... همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست.
مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه ای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلمنامه قوی و مستند ساخته است.
جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما ، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سال های آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشست ها، محافل و برنامه های رسانه ای متعدد، ادامه خواهد داد.
لازم به ذکر است اسامی شبکه داوران که شامل 75 متفکر، هنرمند و اصحاب رسانه است، در صفحات رسمی جایزه ققنوس آمده است و قابل دسترسی برای مخاطبان است. https://cinemaideal.ir/vdcebp8wijh8x.9bj.html
cinemaideal.ir/vdcebp8wijh8x.9bj.html