این روزها و به موازات راه افتادن چرخ اکران سینماها، سریال های مختلفی در حال پخش از پلتفرم های مختلف است که هر یک به فراخور قصه خود موفق به جذب مخاطبانی شده اند، از میان آنها، «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان که قصه ای عاشقانه در دل ایران اشغال شده شهریور بیست را روایت می کند، در نیم فصل نخست خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
یک ...
.
ستاره شدن را می توان درصدر فهرست آرزوهای یک بازیگر فارغ از مرزهای جغرافیایی قرار داد که به خودی خود اتفاقی پیچیده و تابع چندین فاکتور است. بازیگر برای رسیدن به این مرحله کار نسبتا سختی را پیش روی خود دارد اما برای ستاره ماندن نیاز به تلاشی چندین برابری دارد، سینمای ایران و بازیگرانش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین خاطر هم جمع ستاره های سینمای ...
هنگامی که به فهرست فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فجر دوره سی و هشتم نگاه می کنیم، فیلم های زیادی را می بینیم که بخش مهمی از آنها به واسطه پاندمی کرونا و تعطیلی سینماها به نمایش عمومی درنیامده و در صف اکران قرار دارند. «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی یکی از شاخص ترین آنها است که بازخوردهای خوبی در جشنواره سال ۹۸ داشته است. به بهانه ...
تولید فیلم براساس داستان های واقعی، اتفاقی معمول در سینمای جهان محسوب می شود که در سال های اخیر پای آن به سینمای ایران هم کشیده شده است. موضوعی که در سالیان گذشته کمتر به آن توجه می شده است. «روز صفر» ساخته سعید ملکان که در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمده و چند سیمرغ هم به دست آوردو این روزها در صف طویل اکران ماه های آینده ...
یکی دیگر از فیلم هایی که در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمده و اکران موفقی هم با توجه به داستان و تیم بازیگرانش برای آن پیش بینی شده «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد است، به بهانه آغاز اکران فیلمها در این برهه، نگاهی کوتاه به آن میاندازیم، شب هشتم؛ دوزیست!
«دوزیست»
عموم ملودرام های اجتماعی تولید ...
یکی از وسوسه های همیشگی سینماگران ایرانی، تولید فیلم در خارج از کشور است. چرا که فضای تازهتری را در اختیار آنها قرار داده و می تواند به روایت داستان کمک شایانی کند. اندک نمونه های ساخته شده در سه دهه گذشته به ندرت با موفقیت مواجه شده اند که بخش مهمی از آن به محو فضا شدن فیلمساز باز می گردد.
.
«ستاره بازی» ساخته هاتف علیمردانی یکی ...
یکی از زیرشاخه های سینمای کمدی که نمونه های خوبی هم در سینمای ایران دارد، کمدی هجو است که یکی از نمونه های آن را در جشنواره سی و نهم با عنوان «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان شاهد بودهایم. فیلمی که یکی از گزینه های مهم سینماداران در ایام پسا کرونا به حساب آمده و می تواند گیشه داغی را رقم بزند.به بهانه آغاز اکران فیلمها ...
تبعات و حواشی پس از پایان جنگ ایران و عراق، می تواند منبع فوق العاده ای برای سینمای ایران به حساب آید البته منوط به آن که از تکرار و رفتن به سمت کلیشه ها پرهیز شده و نوآوری بیشتری در فیلمنامه های این دسته از آثار به خرج داده شود. کاری که حمیدرضا آذرنگ در نخستین تجربه کارگردانی اش در سینما با عنوان «روزی روزگاری آبادان» انجام داده است. به ...
درام های روانشناسانه یا همان سایکودرام، جذابیت های بالقوه زیادی برای مخاطبان صنعت سینما داشته و همین امر نیز سبب ساز تولید آثار متنوعی با محوریت آن شده است. سایکودرام های موفق و ماندگار تاریخ سینما که البته تعدادشان هم چندان زیاد نیست، به خوبی از این ظرفیت بالقوه بهره گرفته و آن را به فعل رسانده اند.
«روشن» به کارگردانی روح الله حجازی ...
یکی دیگر از فیلم های به نمایش درآمده در بخش مسابقه سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر که سیمرغ های زیادی هم به دست آورد، «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی است. به بهانه آغاز اکران فیلمها در این برهه، نگاهی کوتاه به آن میاندازیم، شب سوم؛ بی همه چیز!
قرایی و محمد داودی که فیلمنامه این فیلم را با نگاهی به نمایشنامه «ملاقات بانوی ...
هنگامی که تاریخ سینمای ایران در چهل سال اخیر را مرور می کنیم، به تعداد زیادی از ملودرام های زنانه برمی خوریم که چندتایی از آنها در زمره بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران از آغاز تا به امروز قرار می گیرند، «تی تی» ساخته آیدا پناهنده بدون شک یکی از آنهاست که در جشنواره سی و نهم فیلم فجر اکران موفقی داشته و مورد توجه طیف های متنوعی از مخاطبان ...
پس از گذشت یک سال و نیم از همه گیری ویروس کرونا در جهان و تعطیلی و نیمه تعطیل شدن سینماهای کشور در این مدت، سرانجام خبرهای خوبی بابت بازگشایی کامل سینماها در آبان ماه به گوش می رسد. فیلم های جذاب و تماشاگرپسندی در صف طولانی اکران قرار دارند که بخش مهمی از آنها در دوره های سی و هشتم و سی و نهم جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و سیمرغ های زیادی را به ...
سینمای کمدی سکوی پرتاب مناسبی برای بازیگران سینمای ایران به حساب می آید چرا که طرفدران خاص و همیشگی خود را دارد. اما این شهرت و محبوبیت در عین حال می تواند برای بازیگر آسیب هایی را در پی داشته باشد که مهمترین آن کلیشه شدن است.
.
در این وضعیت، بخش مهمی از توانایی های بازیگر فوق نادیده گرفته شده و تهیه کنندگان تنها روی یک وجه آن متمرکز می شوند. نتیجه ...
تاریخ معاصر ایران به ویژه وقایع و حوادث صد سال اخیر، منبعی فوق العاده برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای مختلف به حساب می آید، کاری که به ندرت صورت گرفته و اغلب به سریال تلویزیونی بدل شده که همان ها هم فوق العاده از آب درنیامده اند!
.
برای نمونه می توان به سریال «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی اشاره کرد که بخش مهمی از آن در ماه ...
تغییر مسیر یک بازیگر از کمدی به ژانرهای دیگر و بالعکس، اتفاقی نه چندان مرسوم در سینمای جهان است که نمونههای فراوان در سینما و تلویزیون کشورمان دارد.
برای نمونه هم میتوان به فتحعلی اویسی بازیگر فیلمهای اکشن دهه شصت و اوایل دهه هفتاد اشاره کرد که به یکباره پس از بازی در چند سریال کمدی نود قسمتی شبانه به گزینه اول بسیاری از کمدی...
نیمه دوم دهه هفتاد موجی از فیلم های جوان پسند به راه افتاد که تقریبا همگی آنها از المان های واحدی بهره می گرفتند. یکی از آنها استفاده بازیگران چشم رنگی بود، چرا که در سینمای ایران کمتر به بازیگرهایی با چشمان سبز و آبی برخورد می کنیم، گروهی از این بازیگران با توجه به استعداد خود در این حرفه ماندگار شده و پس از گذشت دو دهه اینک در آستانه میانسالی به ...
در سینما و تلویزیون کشورمان با بازیگران زیادی مواجه می شویم که سال ها در یک تیپ واحد جا افتاده و تهیه کننده های همیشه محافظه کار هم چیزی فراتر از آن را از بازیگران فوق درخواست نکرده اند.به موازات آنها، گاه به بازیگرانی برمی خوریم که از یک زمان به بعد تغییر ریل داده و ژانر کاری خود را به کل عوض کرده اند، برای مثال هم می توان به فتحعلی اویسی بازیگر مشهور ...
سال ۱۳۹۴، سالی خاص و مهم برای بازیگری جوان به نام پدرام شریفی به حساب می آید که در جشنواره همان سال با چهار فیلم پرکارترین بازیگر لقب گرفت.
حضور در فیلم «بادیگار»د ابراهیم حاتمی کیا،به هر چه بیشتر دیده شدنش کمک کرده و با فیلم «متولد ۶۵» بخشی از استعدادش در بازیگری را به رخ کشید. فیلمی جوان پسند و در عین حال تلخ که نیمه دوم ...
اگر بخواهیم سینمای ایران را از باب سینماگر مولف مورد کنکاش قرار دهیم، بدون هیچ تردیدی به نام «مسعود کیمیایی» می رسیم که در سال های پایانی دهه چهل همراه با سینماگرانی همچون: داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی و مدتی کوتاه پس از ابراهیم گلستان و خشت و آینه اش، موج نوی سینمای ایران را بنیان گذاشتند.
کیمیایی که امروز هشتاد ساله می ...
هنگامی که بازیگران سینمای ایران در چهار دهه گذشته را بررسی میکنیم، گاه به نامهایی برمی خوریم که خویشاوندی نزدیکی با اهالی سینما داشته و این مساله نیز علامت سؤالهای زیادی در ذهن دوستداران سینمای ایران به وجود آورده است.
از میان آنها، گاه به بازیگران بااستعدادی برمی خوریم که تنها متکی بر نام و شهرت پدر یا مادر سینمایی خود نبوده و ...