۰
plusresetminus
گزارش روز هشتم -فجر39

از یدو تا نجات بشریت

از یدو تا نجات بشریت
محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «یدو» ضمن تشکر از بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان بابت حمایت از تولید این فیلم، تاکید کرد اولویتش در فیلمسازی تنها بازگشت سرمایه نیست.
 
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری عصر امروز یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه، پس از نمایش فیلم در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، در برج میلاد تهران برگزار شد.
 
مهدی جعفری کارگردان فیلم در ابتدای این نشست گفت: یک بار با دوستم ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان سینما، جایی بودیم که گفت قصه‌ای دارم و به نظرم آن را بساز. قصه را خواندم. آنقدر جهان این داستان برایم جذاب بود و مصیبت‌هایی که در زمان جنگ بر سر مردم آمده بود در این قصه درخشان درآمده بود، بعد از چند بار بازنویسی تصمیم به ساخت گرفتیم.
 
محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این اثر ضمن گرامیداشت یاد مرحوم علی انصاریان، بیان کرد: از کادر درمان تشکر می‌کنم که جهادگرانه در مقابل این ویروس تلاش می‌کنند. «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس با نگاهی به حوزه خانواده و توجهی به نوجوانان است. از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم که افتخار داشتیم زیر پرچم آنها کار کنیم.
 
وی افزود: توجه به این گونه از فیلم‌ها یک آرمان خواهی را می‌طلبد این دوستان کنار ما ایستادند. شرایط فیلمبرداری و ساخت، سخت بود. از بچه‌هایی که در سخت‌ترین شرایط پروژه را اداره کردند تشکر می‌کنم.
 
ستاره پسیانی بازیگر این فیلم هم اظهار کرد: من با آقای جعفری قبلاً کار کرده بودم و همدیگر را می‌شناختیم. اول که فیلمنامه را خواندم عاشقش شدم، چون فیلمنامه‌ای ظریف و انسانی بود. نقشی که به من پیشنهاد شده بود ده، دوازده سال از من بزرگ‌تر است و این کار کمی ریسکی بود. جلساتی داشتیم تا این نقش قابل باور باشد.
 
جعفری هم درباره انتخاب ستاره پسیانی برای نقش اصلی توضیح داد: من این نقش را با سه چهار بازیگر مطرح کردم. در قصه اصلی سن مادر کمی بالاتر بود اما با جهانی که در فیلمنامه خلق کردیم، سن مادر را کمی پایین آوردیم. با چند نفر از دوستانم تماس گرفتم که یا سرکار بودند یا به دلایلی پرهیز کردند به پروژه بیایند. ستاره پسیانی جزو اولین‌ها در لیست ما بود. این نگرانی را داشتیم که آیا او دوست دارد نقش کسی بالاتر از سن خود را بازی کند یا نه. او ریسک و جسارت کرد البته برخی در رودربایستی گیر می‌کردند اما من دوست داشتم با قلبشان بیایند. ستاره پسیانی فیلم را دوست داشت، شرایط کار برای همه سخت بود ما فقط او را در ترکیب بازیگران فیلم داشتیم که کار را بلد بود و بقیه نابازیگر بودند. بارها باید با هم بالانس می‌شدند ولی همسان سازی شد. ستاره همکاری و کمک کرد بازی‌ها یکدست شود.
 
میلاد صویلاوی بازیگر نوجوان این فیلم گفت: به سینما آمدم تا راهم را پیدا کنم و راهی را که دوست داشتم پیدا کردم.
 
ریحانه آریامنش دیگر بازیگر نوجوان این فیلم گفت: از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم و این فیلم باعث انگیزه برای من شد تا بازیگری را ادامه دهم. خانم پسیانی که در فیلم نقش مادر ما را بازی می‌کرد، ما را مثل بچه‌های خود می‌دانست.
 
عباس عباسی طراح چهره‌پردازی هم اظهار کرد: اول که فیلمنامه را خواندم چند گزینه را برای بازی در نقش اصلی داشتیم که در نهایت به خانم پسیانی رسیدیم. او همکاری‌های زیادی کرد، صبر و حوصله او برایم ستودنی بود.
 
محمدمهدی آلبو علی دیگر بازیگر نوجوان این اثر گفت: فکر نمی‌کردم فیلم اینقدر قشنگ شده باشد. دقیقاً همان نقشی را به من دادند که بیرون از فیلم هم همان گونه هستم.
 
مصباح درباره شکست فیلم‌های قبلی خود در مقام تهیه‌کننده توضیح داد: ما در فیلمسازی غیر از ملاک‌های مالی باید ملاک‌های آرمانی هم داشته باشیم همیشه بحث تجاری و برگشت سرمایه اولویت اول من نیست. جنبه‌های هنری و عقیدتی برایم مهم‌تر است ضمن اینکه هنوز فیلم‌هایم شکست نخورده و امیدوارم بعد از کرونا سینماها باز شود و ببینیم فیلم‌هایمان چه روندی را طی می‌کنند من از کارهایم دفاع می‌کنم و همه آنها را دوست دارم.
 
مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری این اثر عنوان کرد: در مرحله‌ای که فیلمنامه به من پیشنهاد شد، دیدم ادای دینی به خانواده‌هایی بود که در حاشیه جنگ بودند، به نظرم آنها هم به قدر رزمندگان زحمت کشیدند، خودم را همیشه مدیون شهدا و خانواده آنها می‌دانم. آبادان، مردمش و حتی گرمایش برایم الهام‌بخش بود. آرزو می‌کنم این آخرین جشنواره با ماسک باشد.
 
آیدین ظریف طراح صحنه این اثر هم درباره حجم ساخت لوکیشن در فیلم مطرح کرد: تقریباً جای نساخته در فیلم نداشتیم و تقریباً همه را ساختیم چون چهل زمان از آن دوران می‌گذرد. البته جاهایی مناسب که سعی کردیم آنها را با روتوشی به قصه برسانیم.
 
ستاره پسیانی درباره ایفای نقش‌های مرتبط با اقوام بومی بیان کرد: نقشم در فیلم «سرخپوست» با این فیلم با هم متفاوت است و برای هر بازیگری چالشی است که نقش‌های متفاوتی را بازی کند.
 
میثم مولایی تدوینگر این فیلم هم گفت: از آقای جعفری ممنونم که بعد از فیلم ۲۳ نفر باردیگر به من اعتماد کرد. ما خیلی پیش‌تر از فیلمبرداری کار را شروع کردیم و با هم تعامل داشتیم درباره مرحله به مرحله فیلم با هم صحبت می‌کردیم ضمن اینکه درباره طراحی کارگردانی هم صحبت می‌کردیم.
 
وی افزود: روزی که آقای جعفری گفت نقش را به خانم پسیانی سپرده خیلی مخالفت کردم ولی بعد از چند جلسه خیالم راحت شد که همه چیز خوب است.
 
مهدی جعفری درباره موسیقی فیلم بیان کرد: انتخاب بامداد افشار کمی برای کم ریسک بود. فیلم من درام بود و نقاط حسی غلیظ داشت. او هم نگران بود و می‌گفت من تا حالا این مدلی کار نکرده بودم. من نمی‌خواستم موسیقی پر سوزوگداز داشته باشیم. این موسیقی جسارتی می‌خواست که به نظرم در بامداد بود و برای او آینده روشنی می‌بینم.
 
جعفری گفت: کارم را با بازیگری شروع کردم بعد بازیگری را کنار گذاشتم و از اینکه دنیای تئاتر را کنار گذاشتم پشیمان شدم بعد که از سینما فارغ‌التحصیل شدم فهمیدم نباید به این زودی فیلم‌ساز شوم با خودم عهد کردم عجله نکنم. به همین دلیل فیلمبردار شدم. ما در هر دو فیلم از بازیگردان استفاده کردیم، چون کنترل بازی‌ها و میزانسن‌ها راحت می‌شود کار با بازیگران نوجوان خیلی سخت است اما سعی می‌کنیم تعامل کنیم. اگر این تعامل وجود نداشته باشد کار به نتیجه نمی‌رسد.
 
محمد برادران مسئول جلوه‌های ویژه بصری بیان کرد: بحث پس تولید این پروژه خیلی پیچیده بود، در این فیلم حجم زیادی انفجار، دود و تخریب داشتیم جدا از بحث فیلم جنگی، چون این اثر یک فیلم تاریخی محسوب می‌شد، سعی می‌کردیم المان‌هایی را که مربوط به زمان حال است، حذف کنیم.
 
جعفری هم بیان کرد: در یک کار جنگی باید روی توانایی‌های خودت و همکارانت حساب کنی و خیلی نباید به پشتیبانی گروه‌های حمایتگر حساب کنی.
 
مصباح هم در بخش بعدی نشست عنوان کرد: همانطور که در فیلم نجابت به خرج دادیم، سعی کردیم در تبلیغات هم نجیب باشیم امسال هم فیلم ما در آخرین روز اکران شد. ما در این شرایط مظلوم واقع شدیم و این همت شما اهالی رسانه را می‌طلبد که فیلم را به مخاطبان بیشتر معرفی کنید.
 
جعفری در پایان درباره همراهی نویسنده قصه مورداقتباس در فرآیند نگارش فیلمنامه گفت: معمولاً در سینما رسم نیست اقتباسی که صورت می‌گیرد با نویسنده تعاملی باشد مگر اینکه دنیای سینما را بشناسد با نویسنده این اثر هم صحبت کردم ولی اقتباس خودم را از آن داستان کردم، پایه قصه را نگه داشتم و فیلم ساخته اگر فیلم مشکلی دارد بر گردن من است. در این چهل سال به قدری در حق مردم آبادان اجحاف شده که حالا حالاها می‌شود درباره آنها فیلم ساخت و اگر صد سال هم فیلم بسازیم حقشان ادا نمی‌شود. مسئولان هر دو مؤسسه یعنی بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشتاق بودند که این فیلم ساخته شود امیدوارم شرمنده آنها و مردم نشده باشم.
فیلم دومی که روز هشتم جشنواره به نمایش درآمد، «تی‌تی» بود.
آیدا پناهنده کارگردان فیلم سینمایی «تی‌تی»، کاراکتر اصلی این فیلم را یک شبه‌قدیس کولی توصیف کرد که قرار نبوده یک جادوگر به نظر برسد.
 
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده یکشنبه شب ۱۹ بهمن‌ماه در محل برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.
 
الناز شاکردوست بازیگر این اثر درباره تنوع نقش‌هایش در فیلم‌های سال‌های اخیرش بیان کرد: تکنیک در رسیدن به نقش‌ها بی تاثیر نیست از یک جایی به بعد برای اینکه می‌خواهی نقشی باورپذیر شود، باید با نقش همراه باشی و پیوسته با آن زندگی کنی.
 
آیدا پناهنده هم درباره شخصیت متناقض کاراکتر هوتن شکیبا و آسیبی که به فیلم زده است توضیح داد: اساساً شخصیت هوتن پر از شب است، ولی می‌تواند خصایص مثبت هم داشته باشد او پر از تناقض است به نظرم او آدم‌ترین شخصیت قصه من بود.
 
هوتن شکیبا هم پس از تسلیت بابت درگذشت علی انصاریان درباره علاقه‌اش به ایفای نقش کمدی پس از چند فیلم جدی بیان کرد: من کمدی را خیلی دوست دارم ولی ترجیحم این است که نقشی چالشی داشته باشد هر جا احساس کنم نقشی چالشی دارد. قبول می‌کنم فرقی ندارد کمدی یا جدی باشد.
 
وی درباره پیش‌بینی‌اش از کسب یک سیمرغ دیگر در جشنواره امسال گفت: کسب سیمرغ برایم خیلی ارزشمند است ولی می‌دانم بازی‌های درخشانی در فیلم‌ها وجود دارد آرزو دارم فضا آرام باشد و بتوانیم کار کنیم.
 
هیلدا کردبچه بازیگر کودک این فیلم گفت: این نقش به عنوان اولین تجربه سینمایی برایم خوشایند بود.
 
سودابه جعفرزاده بازیگر هم گفت: خوشحالم که آیدا پناهنده به من اعتماد کرد و این برای من تجربه خوبی است.
 
علیرضا افکاری آهنگساز عنوان کرد: تجربه بسیار با ارزشی بود که در کنار پناهنده کار کنم خوشحالم که او علاوه بر درک موسیقایی یک نگاه همراه هم داشت. ما به درک مشترکی رسیدیم که توانستیم نتیجه خوبی برسیم. ماهیت عاشقانه فیلم دلیلی برای تولید یک ملودی رومنس بود.
 
عماد خدابخش تدوینگر این فیلم هم اظهار کرد: من از آیدا پناهنده و ارسلان امیری آموزش دیدم، فیلم به جهت تدوین محصول آیدا پناهنده است.
 
فرشاد محمدی فیلمبردار این اثر گفت: این فیلم را با جان و دل فیلمبرداری کردم و علت آن حضور خانم پناهنده بود چون با باور قبلی فیلم را کارگردانی کرد. همین امر باعث کارهای خلاقه در ما شد، من هم مثل همه فیلمبرداران دیگر سعی کردم به روح کلی فیلم وفادار باشم. من در این فیلم یک تجربه ویژه در ارتباط فیلمبردار و بازگیر داشتم شاکردوست آنقدر نسبت به فیلمبرداری عاشقانه رفتار می‌کرد که برای من حیرت‌انگیز بود حتی گاهی احساس می‌کردم تصویر از بازی برای او مهم‌تر است.
 
پناهنده درباره ارجاع به داستان‌های دینی در فیلمنامه این فیلم توضیح داد: رگ و ریشه مذهبی و ایمانی نه تنها در «تی‌تی» بلکه در فیلم‌های قبلی من هم بود. قصد و غرضی در ارایه المان‌های بحث‌های مذهبی در این فیلم داشتم این رگ و ریشه ایمانی در من وجود دارد.
 
شاکردوست درباره حضورهای موفقش در آثار فیلمسازان زن بیان کرد: من به فیلم‌ها جنسیتی نگاه نمی‌کنم. کارگردان‌ها قبل از اینکه زن باشند انسان‌های واقعی هستند. در هر فیلم خوبی می‌توانم بازی کنم. اما این را هم قبول دارم زمانی که زن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و از هم حمایت می‌کنند نتیجه می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.
 
پناهنده در پاسخ به سوالی درباره تقلا برای خلق یک جادوگر از کاراکتر تی‌تی در فیلم بیان کرد: فیلم با تقلا ساخته و نوشته نمی‌شود. جادوگری در کار نبود. تی تی برای من شبه‌قدیسی خل و چل بود. زنی که کولی است و به یک رمز و رموزی فراتر از جهانی که ما می‌بینیم دست یافته است.
 
عباس عباسی طراح چهره‌پردازی اظهار کرد: با اینکه پناهنده می‌دانست فیلم در دو بخش اصلی یعنی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی حضور پیدا نمی‌کند اما گذاشت فیلم وارد جشنواره شود تا بقیه بخش‌های آن دیده شود، از این جهت از او تشکر می‌کنم.
 
پناهنده اظهار کرد: من فیلم نمی‌سازم خودم را نمایش بدهم یاد گرفته‌ام اینگونه نباشم از مادر معنوی خودم یعنی رخشان بنی‌اعتماد تشکر می‌کنم یاد گرفته‌ام آن سوی فیلمسازی چیز دیگری هم هست، بنی‌اعتماد چراغ راه من است امیدوارم شاگرد خوبی برای او باشم.
 
شاکردوست بیان کرد: اشکالی ندارد بازیگر در فیلم تجاری که لودگی ندارد، مخاطبان را با خود همراه ببرد تا آنها به تماشای فیلم‌های جدی تر هم بنشینند؛ این وظیفه هر بازیگری در همه جای جهان است.
 
خدابخش هم گفت: «تی تی» با توجه به فیلمنامه و شکل کارگردانی پناهنده یک سادگی‌ای دارد ولی حفظ این سادگی و اینکه قصه روان پیش برود سخت بود. هر بار که «تی تی» را می‌بینم یک حس دیگر دارد انگار که من این فیلم را کار نکرده‌ام خود کاراکتر و قصه تاثیر زیادی روی من گذاشته و خیلی فیلم را دوست دارم.
 
امیری هم اظهار کرد: من با اولین فیلمم زالاوا در این جشنواره حضور پیدا کردم و بعد از ۱۷ سال همکاری با پناهنده این فیلم را ساختم کن کارگردانی را از پناهنده یاد گرفتم و امیدوارم از این شاگرد راضی باشد.
 
پناهنده گفت: امیدوارم تا وقتی در این کشور و در این سینما هستم شرافتم را حفظ کنم این احتمالاً آخرین فیلم من در شمال ایران است و دوست دارم از مردم آنجا تشکر کنم.
 
شاکردوست هم توضیح داد: ما «تی تی» را در شرایط معمولی نساختیم، بی پولی بود، تعداد محدود جلسات فیلمبرداری بود و… ما با عشقی کار کردیم و شرایط فیلم‌های دیگر را نداشتیم. دوست دارم از این فیلم حمایت کنید.
  https://cinemaideal.ir/vdcjfaevzuqeo.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما