کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو - هیچ به نفع سودجویان؛

چرا سینمای ایران فرصت های طلایی رونق اکران را از دست می دهد؟

27 فروردين 1402 ساعت 9:16


تینا جلالی- یک: چند روز پیش بود که پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما در دیدار با برنامه‌سازان نوروز در شهرک سینمایی غزالی گفته بود: «زحمات امسال همکاران‌مان در نوروز مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم آورد و نهایت تلاش‌ها صورت گرفته تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد.‬» این صحبت‌های آقای جبلی در حالی مطرح شد که شواهد حاکی از این است که بعضی شبکه‌های سیما در نوروز امسال - فارغ ازکیفیت برنامه‌ها و سریال‌ها و نبود چهره‌های سرشناس- گاف‌های خنده‌دار و شگفت‌آوری داشتند. پخش صحنه‌ای غیرمتعارف در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که جنجال‌های زیادی به پا کرد و حتی ظن تعمدی بودن پخش آن صحنه را به وجود آورد یکی از این نمونه سوتی‌ها بود؛ اما به هر حال رییس صدا وسیما از کارکنان خود تقدیر و قدردانی کرد.


به همین سادگی نسخه اصلی فیلم به دست شبکه های غیر قانونی رسید؟

دو: اواسط هفته گذشته (دوشنبه) در میان خبرهای ریز و درشت سینمایی، خبری در گروه‌های سینمایی منتشر شد که تعجب‌برانگیز بود: فیلم جنگ جهانی سوم هم قاچاق شد! نگارش، انتشار و خواندن این چند خط به سادگی آب خوردن و کمتر از 5 دقیقه هم وقت از ما وقت نگرفت، اما حجم سنگین و حواشی خبر ذهن را تا مدت‌ها به خود درگیر کرد! جنگ جهانی قاچاق شد! همین؟ قاچاق شد؟ به همین سادگی نسخه اصلی فیلم به دست شبکه‌های غیرقانونی رسید؟ از کجا؟ به چه طریقی ؟ توسط چه کسی؟ با کمی پرس و جو متوجه شدیم که بر اثر یک سهل‌انگاری، نسخه کامل فیلم از داخل کشور به بیرون درز پیدا کرده است. با یکی از همکاران فنی در روزنامه که صحبت کردم، متوجه شدم از شب گذشته فیلم در فضای مجازی در حال پخش است. با خودم می‌گویم یعنی از چه زمانی فیلم در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است؟

صاحبان فیلم چه کار می کنند که نسخه اصلی فیلم لو می رود

جالب اینکه وقتی این پرسش‌ها از محمد احمدی، عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان و دبیر کارگروه قاچاق فیلم پرسیده می‌شود، او هم از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم تعجب می‌کند و می‌گوید: این نکات سوال ما هم هست که صاحبان فیلم چه کار می‌کنند که نسخه اصلی فیلم لو می‌رود یا نسخه اصلی فیلم دست چه کسی می‌رود که به این راحتی لو می‌رود؟

احمدی در ادامه صحبتش به خبرآنلاین می‌گوید: متولی این ماجرا باید وزارت ارشاد باشد؛ اما خیلی فعال و تاثیرگذار نبودند. در یک بازه زمانی توانستند با همکاری پلیس یک بخشی از ماجرای قاچاق فیلم را کنترل کنند، اما در حال حاضر به خاطر گستردگی ارایه فیلم‌ها و در فرمت‌هایی که وجود دارد قاچاق فیلم به راحتی انجام می‌شود.

اما در حال حاضر بحث بر سر مسدود و محدود کردن و کنترل قاچاق فیلم نیست که آن هم در جای خود بحث پراهمیتی است؛ اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد اینکه این فیلم چگونه سر از بازار قاچاق درآورده است؟ مجرای اصلی آن کجا بوده؟ مگر می‌شود به سادگی آب خوردن با تلاش و زحمات یک جمع دویست نفره شوخی کرد و آن را به هدر داد؟ حساب بازگشت سرمایه‌ای که پای این کار گذاشته شده چه می‌شود؟ چه کسی پاسخگو باید باشد؟ مسبب اصلی این خطای فاحش کیست؟ فیلم جنگ جهانی سوم بعد از برادران لیلا دومین فیلمی است که نسخه غیرقانونی آن از ابتدای امسال منتشر شده است. 

مخاطبان پای تبلیغات فیلم بی چون و چرا می نویسند: فیلم را دیدیم!

ناراحتی آنجاست که فیلم «جنگ جهانی سوم» قرار است از امروز در سینماها نمایش داده شود (شورای صنفی نمایش در جلسه فوق‌العاده این شورا مصوب کرد، فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی با پخش «شایسته فیلم» در گروه آزاد از امروز نمایش داده می‌شود) وقتی به صفحات تبلیغاتی در فضای مجازی مراجعه می‌کنیم و کامنت‌های تبلیغی فیلم «جنگ جهانی سوم» را می‌خوانیم، مخاطبان پای تبلیغات فیلم بی‌چون وچرا می‌نویسند: «فیلم را دیدیم»!

سه: حالا در شرایطی که رییس صداوسیما از برنامه‌سازان نوروز تشکر و قدردانی می‌کند، محمد خزاعی قرار است برای این خطای جبران نشدنی در آغاز سال 1402 سینما چه صحبت‌هایی داشته باشد؟

تینا جلالی اعتماد آنلاین


کد مطلب: 3386

آدرس مطلب :
https://www.cinemaideal.ir/note/3386/چرا-سینمای-ایران-فرصت-های-طلایی-رونق-اکران-دست-می-دهد

سینماایده‌آل
  https://www.cinemaideal.ir