مدیرعامل بهمن سبز با بیان اینکه آیین سینما رفتن در حال حذف از سبد فرهنگی خانوار ایرانی است گفت: ای کاش نسخه سینمایی پایتخت ۷ به پرده سینماها میآمد و احتمالا نمایش این فیلم میتوانست یکی از نقاط عطف گیشه نوروزی ۱۴۰۴ باشد.
گزارشی از استقبال مردم از سینمای ایران
حذف سینما از سبد خانوار ایرانی
18 فروردين 1404 ساعت 14:20
مدیرعامل بهمن سبز با بیان اینکه آیین سینما رفتن در حال حذف از سبد فرهنگی خانوار ایرانی است گفت: ای کاش نسخه سینمایی پایتخت ۷ به پرده سینماها میآمد و احتمالا نمایش این فیلم میتوانست یکی از نقاط عطف گیشه نوروزی ۱۴۰۴ باشد.
با توجه به تنوع فیلمهای نوروزی امسال و رونق نسبی فروش آثار سینمایی در سال ۱۴۰۳، تصور میشد که اکران نوروزی ۱۴۰۴ وضعیت بهتری داشته باشد ولی بررسی آمار فروش و میزان مخاطب فیلمهایی که روی پرده سینماها هستند، نشان میدهد که رضایت چندانی از این آمار و ارقام وجود ندارد. البته برخی معتقدند همزمانی اکران نوروزی با ماه رمضان و شبهای قدر و همچنین گران شدن بلیت در شرایط اقتصادی امروز جامعه ایران در میزان استقبال از فیلمها تاثیرگذار بوده است.
گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
در این زمینه مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری «بهمن سبز» که بیش از یک سوم سالنهای سینمایی کشور ذیل بهمن سبز تعریف میشود میگوید: سال ۱۴۰۴ از جمله سالهای پررونق سینمای ایران خواهد بود ولی برای قضاوت در مورد مختصات اکران امسال آن هم با تکیه بر اعداد و ارقام اکران نوروز، هنوز زود است.
بهترین اکران نوروزی سالهای اخیر را داشتیم
هادی اسماعیلی در خصوص ویژگیهای اکران نوروزی ۱۴۰۴ به ایسنا گفت: اگر بخواهیم اکران نوروز امسال را مقطعی و در نسبت با نوروز سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگویم که به لحاظ تعداد مخاطب و هم به جهت رشد فروش، سینماها وضعیت بهتری نسبت به اکران سالهای گذشته داشتند اما آنچه بیشتر مورد انتقاد سینماداران بوده این است که روند صعودی که سینمای ایران از نیمه دوم سال گذشته در پیش گرفته بود در اکران نوروزی با یک افت نسبی مواجه شد که البته این هم قابل پیش بینی بود. باید یادآور شوم که اکران نوروزی ۱۴۰۴، در شرایط خاصی رقم خورد که میزان فروش و تعداد مخاطب را باید بر مبنای این شرایط قضاوت کرد. اکران نوروز از سه هفته قبل تعطیلات شروع شد و به دلیل اینکه روزهای اول نوروز با ایام شهادت حضرت علی (ع) همزمان شده بودند، سینمای کشور با یک اکران نوروزی دو پاره مواجه بود و از روزهای چهارم فروردین ماه، یک عزم و توان جدی برای بازگرداندن مخاطب به سینما نیاز داشت.»
او ادامه داد: اگرچه اکران نوروزی در نسبت با انتظاراتی که پیش از عید وجود داشت، آنچنان مطلوب نبود، اما معتقدم جزو بهترینهای اکران نوروزی سالهای اخیر سینمای ایران است. راهکار تنوع ژانر باعث شد که عددهای فروش بین آثار سینمایی تقسیم شده و انحصار «فروش سینما به کمک کمدی» شکسته شود. این خیلی امیدوارکننده بود که سیاستهای توزیعی سینما به نفع ترکیب کامل فروش فیلم باشد. سالنداران سینما در هماهنگی کامل با پخش کنندگان و صاحبان آثار سینمایی، برنامههای متنوع تبلیغاتی برای جذب و حضور مخاطبان سینما تدارک دیدند و همین باعث شد که آثار سینمای کودک، انیمیشن، تاریخی و فیلم جنگی در یک قواره همسنگ با آثار کمدی قرار گیرند.
سینما رفتن در حال حذف از سبد فرهنگی خانوار ایرانی است
وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: این میزان توجه به اکران نوروز و توقعی که در این سالها برای چنین مقطع زمانی نمایش فیلم به وجود آمده است را درک میکنم و خیلی هم ارزشمند است اما آیا فقط باید از سینمادار توقع داشت که باعث رونق سینما شود؟ پس سهم نهادهای مختلف در تبلیغ و دعوت به تماشای فیلم در سینمای ایران چه میشود؟ این واقعیتی است که آیین سینما رفتن از سبد فرهنگی خانوار ایرانی در حال حذف شدن است و دلایل متعددی هم دارد که یکی از آنها مسئله اقتصادی است و راهکارش قیمتگذاری بهینه بلیت سینما است. معتقدم که اگر بخواهیم سینما در مقاطع مختلف زمانی رونق داشته باشد، باید تمام ارگانها و نهادهای فرهنگی به فکر توسعه مخاطب باشند و برای آن برنامه ریزی کنند. یکی از روشهای توسعه دایره مخاطبان سینما این است که شرایطی فراهم شود تا مخاطب قهره کرده با سینما، دوباره به سالن سینما بیاید.
حیف که پایتخت در سینما پخش نشد
اسماعیلی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به موفقیت سریال پایتخت در تلویزیون و همچنین اهمیت ساخت و نمایش نسخه سینمایی این اثر تلویزیونی گفت: رسانه ملی میتواند در تولید و پخش فیلمهایی با مضمون خانواده به یاری سینمای ایران بیاید. این مهم در سالهای نه چندان دور سینمای ایران اتفاق افتاده و خاطرات خوشی را هم رقم زده است. مدیران تلویزیون در شرایط فعلی میتوانند با درک ظرفیتهای ارزشمند رسانه ملی و با توجه به اهمیت تولید آثار طنز و خانوادگی در سینمای ایران به بازگشت مخاطب کمک کنند. به عنوان مثال پخش فصل هفتم سریال پایتخت که باعث آشتی مخاطب با تلویزیون شد، میتوانست در قالب یک نسخه سینمایی هم عرضه شود اما حیف که سینما از این فرصت بینصیب ماند.
کد مطلب: 4774