وقوع یک قتل می تواند نقشی کلیدی در ساختار فیلمنامه یک سریال ایفا کند.
یادداشتی درباره «جان سخت»
گزارش یک قتل!
15 اسفند 1403 ساعت 21:22
وقوع یک قتل می تواند نقشی کلیدی در ساختار فیلمنامه یک سریال ایفا کند.
وقوع یک قتل می تواند نقشی کلیدی در ساختار فیلمنامه یک سریال ایفا کند. چرا که قدرت لازم برای پیشبرد داستان را داشته و می تواند شخصیت های مختلف را در برابر هم قرار دهد. فرمول امتحان پس داده و همچنان جذابی که مخاطبان پروپاقرص خود را داشته و پتانسیل تبدیل به کاری تماشایی را دارد. منوط به آن که از دام کلیشه ها گریخته و از دل آن به قصه ای متفاوت برسد. سریال های ایرانی زیادی از این فرمول در پیکره فیلمنامه خود بهره گرفته و آثاری با کیفیت های مختلف را رقم زده اند. از نمونه های بسیار شاخص آن می توان به سریال زیر تیغ ساخته محمدرضا هنرمند اشاره کرد که همچنان پس از گذشت بیست سال، کیفیت بالا و نیز کوبندگی خود را حفظ کرده است. البته بخشی از این موفقیت به گروه بازیگران فوق العاده آن از پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا تا آتیلا پسیانی و سیاوش طهمورث بازمی گردد. در نقطه مقابل نمونه های زیادی هم با کیفیت های نازل ساخته شده اند که به سرعت از ذهن تماشاگران خویش حذف شده اند.
جان سخت ساخته مصطفی تقی زاده که این روزها در حال پخش از پلتفرم فیلم نت است از همین فرمول بهره گرفته است. در قسمت نخست شخصیت های پرتعداد کار معرفی شده و تور کویرگردی نیز زمینه آن را به خوبی فراهم کرده است. دو گروه جوان ساکن یک محله که کم و بیش با یکدیگر درگیری هایی دارند، در این سفر هنراه یکدیگر هستند. علاقه فرزاد به نگار که پیش از این با وحید دوست بوده، حکم بنزین روی آتش را دارد که نقطه عطف مهمی را رقم می زند. جایی که بگومگوی دو گروه بالا گرفته و به درگیری فیزیکی ختم می شود. پرت شدن وحید بر اثر لگد فرزاد به وسط جاده و تصادف مرگبارش، عطف خوبی را رقم زده و تماشاگر را در بیم و امید نسبت به فرجام کار قرار می دهد.
نویسنده هم به گونه ای عمل کرده که تماشاگر سمت فرزاد و دوستانش را گرفته و بقیه را در مقام ضدقهرمان قرار می دهد.
مرگ وحید در بیمارستان، نقطه عطف بعدی است که تم انتقام را پررنگ کرده و به تقابلی همه جانبه ختم می شود. با ورود حامد برادر وحید به ماجرا که از طرفی هم دلباخته الهام خواهر فرزاد است، گره دیگری به قصه انداخته و تنش حاکم بر آن را چند برابر می کند.
گزارش پزشکی قانونی مبنی بر کشته شدن وحید بر اثر ضربات مشت فرزاد، عطف بعدی را رقم زده و پیچ تندی به قصه می بخشد. جایی که فرزاد از متهم به قتل غیرعمد به متهم قتل عمد تبدیل شده و مایه های انتقام کار را به شدت پررنگ می کند. آن هم با حضور حامد که برای شکل دادنش از کلیشه های آشنا بسیار بهره گرفته شده و تماشاگر را ترغیب به تماشای ادامه این تقابل می کند.
در پرداخت شخصیت ها، تقی زاده بیشتر به سمت تیپ و تیپ-شخصیت رفته که این امر در شخصیت هایی همچون: پدرهای فرزاد، وحید و اشکان بیشتر به چشم می آید. در بین شخصیت های زن هم نگار و الهام شخصیت های کلیدی کار به حساب می آیند که مانور بیشتری روی آنها داده شده و کنشمندتر از بقیه به نظر می رسند.
تقی زاده طیف متنوعی از بازیگران را در جان سخت گردهم جمع کرده و تلاش زیادی برای تبدیل آنها به نقطه قوت سریال خود به خرج داده است. موضوعی که تا قسمت چهارم تا حدودی جواب داده و می تواند در قسمت های آتی نقش برجسته تری ایفا کند. از میان آنها مجتبی پیرزاده و مهرداد صدیقیان در کنار الناز حبیبی می توانند برگ برنده های تقی زاده در ادامه کار باشند.
سالومه رحمانی موحد
کد مطلب: 4687